ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
021-91004838

کاربرد تالک در صنعت

کاربرد تالک در صنعت

قبل از اینکه به کاربرد تالک (به نام تالکوم نیز شناخته می شود) در صنعت بپردازیم، نیاز است تا با این ماده شیمیایی و خصوصیات آن آشنایی مختصری داشته باشیم. پودر تالک یا تالکوم (Talc) یک ماده معدنی بسیار نرم است که از عناصری همچون هیدروژن، اکسیژن، سیلیسیوم و منیزیم ساخته شده است و به رنگ سفید، سبز، خاکستری و قهوه ای می باشند. تالک به عنوان یکی از پرمصرف ترین کانی های جهان شناخته می شود.

این ترکیب معدنی، از ذخایر سنگی موجود در زمین استخراج می شود و پس از آسیاب نمودن و گرفتن ناخالصی ها، از آن استفاده های گوناگونی می کنند. تالکوم به سبب پیوند مولکولی ضعیف و چگالی بالا، حالتی چرب، لیز و نرم دارد و در صورت افزایش توده این پودر به عنوان سنگ صابون قابل استفاده می باشد. از این کانی سیلیکات منیزیم آبدار به خاطر ویژگی های منحصر به فرد فیزیکی و شیمیایی در صنایع مختلف استفاده می شود.

معرفی کاربرد تالک در صنایع گوناگون

این ماده معدنی در بسیاری از صنایع و کالاها به عنوان ماده اولیه نقش مهم و اساسی را ایفا می کند و روز به روز بر کاربردهای این محصول شیمیایی افزوده می شود. در ادامه به کاربرد تالک در صنایعی همچون: آرایشی و بهداشتی، داروسازی،کاغذ سازی، رنگ سازی، کشاورزی و نساجی پرداخته می شود.

کاربرد تالک در صنعت آرایشی و بهداشتی

این ماده معدنی و بی بو بدون کاملا غیر سمی است و ریزترین پودرها از آن ساخته می شود. پودر تالک حس لطافت و نرمی را به محصولات به ویژه محصولات آرایشی و بهداشتی می بخشد. امروزه کاربرد تالک در صنعت آرایشی و بهداشتی از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. خصوصیات طبیعی تالک سبب دوام بافت ماده آرایشی، ماندگاری آن بر روی پوست و اثر ضد آب بودن آن می شود. علاوه بر آن جاذب بودن آن باعث شده که رطوبت و عرق تولید شده توسط پوست را جذب نماید و به عنوان یک پوشش دهنده عالی جهت منافذ باز پوست نقش آفرینی نماید.

از دیگر کاربردهای این پودر می توان به استفاده از آن در شامپوهای خشک به خاطر جذب چربی اشاره نمود. پودر تالک به خاطر حالت صابونی که دارد در تولید صابون نیز به کار گرفته می شود. همچنین از این ماده در پاک کننده هایی همچون: پودر لباسشویی، پودر نوزاد و هم چنین پودرهای عرق گیر نیز استفاده می شود.

کاربرد تالک در صنعت داروسازی

این ماده معدنی در صنعت پزشکی از اهمیت بسزایی برخوردار است به گونه ای که از کاربرد تالک در صنعت داروسازی نمی توان چشم پوشی کرد. در داروسازی به عنوان فیلر جهت تراکم بیشتر قرص و همچنین به عنوان بخشی روکش قرص تحت عنوان لوبریکانت مورد استفاده قرار می گیرد. به این ترتیب، جریان حرکت دانه های قرص درون دستگاه گوارش آسان تر می شود. همچنین از این ماده شیمیایی برای جداسازی تکه های فشرده قرص ها از یکدیگر و جداشدن راحت قرص ها از داخل جعبه ها استفاده می کنند. علاوه بر آن، تالکوم در ساخت کرم ها، لوسیون ها و پماد های مختلف، کاربرد گسترده ای دارد.

کاربرد تالک در صنایع کریستال تالک

کاربرد تالک در صنعت کاغذ سازی

از پودر میکرونیزه شده تالک در ساخت کاغذ و مرکب استفاده می شود. همانطور که گفته شد به دلیل نرمی، درخشندگی، قدرت جذب بالا، بهبود قابلیت چاپ و کاهش اصطکاک سطحی، این ماده به عنوان یکی از پر مصرف ترین مواد معدنی در طبیعت شناخته می شود. این خواص آن را به یک ماده ایده آل در روند تولید کاغذ و مرکب تبدیل می کند که لحاظ اقتصادی نیز کاملا به صرفه است.

نزدیک 60 درصد تالک تولیدی جهان در صنعت کاغذسازی استفاده می شود که در این میان کشورهایی همچون: چین، ژاپن و کره جنوبی جزو عمده ترین تولید کننده و در عین حال بزرگترین مصرف کننده های این پودر در جهان به شمار می آیند.

استفاده از تالک در صنعت رنگ سازی

دیگر کاربرد تالک در صنعت رنگ سازی است. با توجه به اینکه ذرات تالک ظاهری پلاستیکی دارند به تعلیق مواد جامد کمک می کنند. این امر باعث می شود که رنگ مایع به خوبی بر روی سطح بچسبد. همچنین پودر تالک به دلیل مقاومتی که در برابر خوردگی و چسبندگی دارد جهت پوشش رنگ های صنعتی و رویه رنگ استفاده می شود. این ماده به دلیل خنثی بودن در برابر محیط اسیدی و بازی نیز در رزین ها به سادگی خیس می خورد و دیگر نیازی به آسیاب نمودن آن نمی باشد.

علاوه بر آن از این پودر جهت بالا بردن خاصیت سمباده خوری و مات نمودن رنگ نیز استفاده می شود. تالکوم به محصول نهایی، سختی و چسبندگی مطلوبی می دهد به همین خاطر در تولید رنگ های تزئینی، پوشش های صنعتی، مینا، چسب، بتونه و … به کار می رود.

کاربرد تالکوم در صنایع کشاورزی

همان طور که گفته شد، پودر تالک یک پرکننده معدنی است و به دلیل ویژگی آبگریزی خود به عنوان یک ماده ضد چسبندگی در فرمولاسیون کودها

برای دفع میکروب، رقیق نمودن مواد، حمل کننده خشک برای حشره کش ها، آفت کش ها، ضد قارچ و کود در صنعت کشاورزی استفاده می شود. این پودر به عنوان تامین کننده منیزیم در کودهای گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجا که دانه های این ماده ریز و قابل خیس شدن هستند پوشش مناسبی به کود می دهند که از پوسیدگی کود جلوگیری می کند. از این ماده یه مقدار کم به عنوان رقیق کننده در تولید برخی از کودها استفاده می کنند که باعث پراکندگی مواد در داخل خاک می شود.

یک نمونه دیگر از کاربرد تالک در صنعت کشاورزی می توان به استفاده از آن در خوراک دام اشاره نمود. تالک به عنوان یک مانع طبیعی برای جلوگیری از خروج رطوبت به خوراک دام ها اضافه می شود. همچنین استفاده از این ماده به کاهش مشکلات در دستگاه گوارش حیوانات کمک فراوانی می کند.

کاربرد تالک در صنعت نساجی

در صنعت نساجی از پودر تالک استفاده های گوناگونی می شوند به این صورت که جهت آهار پارچه در الیاف آن از این پودر استفاده می کنند و در برخی موارد نیز برای حالت دادن و سفتی موقت پارچه قابل از آن استفاده می شود.

تالک در صنایع پلاستیک

از ذرات تالک به جهت دارا بودن مقاومت و سختی بالا در برابر حرارت، به عنوان پرکننده برای تولید پلاستیک استفاده می کنند. همچنین ای ماده در تولید بسیاری از محصولات پلاستیکی اعم از پلی پروپیلن، پلی استر، نایلون و … کاربرد دارد. علاوه بر آن به منظور بالا بردن کیفیت قالب زنی در صنعت پلاستیک از این پودر کارساز استفاده می شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد. شرکت پیام فناوران هزاره، به عنوان یکی از قدیمی ترین واردکنندگان و توضیع کنندگان مواد اولیه شیمیایی مفتخر است که این راه پر فراز و نشیب را تا به حال به بهترین شکل ممکن پیش برده و همواره تمام تلاش خود را برای رضایت هر چه بیشتر مشتریان انجام داده است. در کنارتان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *