ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
021-91004838

کاربرد مانیتول در صنعت

کاربرد مانیتول در صنعت

مانیتول یک ماده پر استفاده در صنایع مختلف است و ما امروز قصد داریم به کاربرد مانتیول در صنعت های غذایی، پزشکی (دارویی)، آرایشی و بهداشتی و کشاورزی بپردازیم. در ابتدای این مقاله خصوصیات و ویژگی های مانیتول را ذکر می کنیم و سپس به کاربرد آن خواهیم پرداخت.

مانیتول چیست؟

مانیتول یکی از انواع قند های الکلی است که به صورت طبیعی در برخی از میوه ها، سبزیجات و قارچ ها یافت می شود. این شیرین کننده قندی نسبت به شکر، شیرینی و کالری کمتری دارد. بنابراین جایگزین مناسبی برای شکر به حساب می آید. این ماده با فرمول شیمیایی C6H14O6 جایگزین شکر در تولید برخی محصولات غذایی مانند آدامس و نوشیدنی های رژیمی است.

ساختار شیمیایی مانیتول

کاربرد مانیتول در صنعت

مانیتول به طور گسترده در صنایع متفاوتی از قبیل، صنعت غذایی، کشاورزی، داروسازی و آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

کاربرد مانیتول در صنعت ارایشی و بهداشتی

از مانیتول در محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. این ماده به دلیل دارا بودن خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی در ترکیبات کرم های مرطوب کننده، لوسیون ها، شامپوها و محصولات مراقبت پوستی به کار می رود.

استفاده از مانیتول در پزشکی و داروسازی

مانیتول به دلیل خواص اوسموتیک و دیورتیک خود، در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. مانیتول یک ماده محرک اسموزی است که باعث جا به جایی آب و دیگر مواد در داخل سلول ها می شود. این ماده به صورت سرم های درمانی بر روی بهبود برخی از بیماری ها از قبیل، اختلالات چشمی، نارسایی کلیوی، سکته مغزی و … تاثیر می گذارد.

همچنین از مانیتول برای درمان کم ادراری، فشار داخل چشم، افزایش فشار داخل مغز، کم کردن آب بیش از اندازه در بدن و همچنین برای پیشگیری از همولیز و افزایش هموگلوبین داخل خون استفاده می شود.

کاربرد مانیتول در صنعت غذایی

همانطور که گفته شد، این ماده در صنعت غذایی به عنوان یک ماده طعم دهنده و شیرین کننده استفاده می شود. مانیتول به عنوان جایگزین قند در شیرینی پزی ها، و تولید بسیاری از تنقلات و نوشیدنی ها نقش دارد. از مزیت های استفاده از مانیتول در این صنعت می توان به تاثیر کم آن روی قند خون انسان نیز اشاره کرد.

کاربرد مانیتول در صنعت غذا

کاربرد مانیتول در صنعت کشاورزی

دیگر کاربرد مانیتول در صنعت کشاورزی است. این ماده به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی، می ‌تواند به عنوان یک ماده حفظ کننده طول عمر در برخی از محصولات کشاورزی مانند میوه‌ ها و سبزیجات مورد استفاده قرار گیرد. در واقع، مانیتول مانند ماده‌ ای است که آب را در محصولات نگه می ‌دارد.

این ترکیب شیمیایی می‌ تواند از رشد باکتری‌ ها و قارچ‌ های مخرب در محصولات کشاورزی جلوگیری کند و بدین ترتیب، طول عمر محصولات را افزایش دهد. یکی دیگر از کاربردهای مانیتول در صنعت کشاورزی، استفاده از آن به عنوان جایگزین برای شکر در تولید محصولاتی نظیر غلات است.

از این ماده به عنوان یک عامل خنثی کننده در فرآیند تولید برخی از محصولات کشاورزی همچون کودهای حیوانی و کودهای شیمیایی نیز استفاده می شود. استفاده از مانیتول در صنعت کشاورزی باعث کاهش ضایعات، ماندگاری محصولات و افزایش قابلیت فروش می گردد.

هشدار های مصرف مانیتول

  • احتیاط در مصرف در صورت وجود اختلالات قلبی و کلیوی.
  • رعایت میزان مصرف مانیتول در طول درمان های متداوم.
  • برای خانم های باردار باید با احتیاط تجویز شود.

مصرف این دارو برای افرادی که نارسایی احتقانی قلب، خیز ریوی، عدم ادرار همراه با نکروز حاد کلیوی، خونریزی جمجمه ممنوع می باشد.

عوارض مصرف مانیتول

مصرف بیش از حد مانیتول می تواند به اختلالات گوارشی منجر شود. عوارضی از جمله، تحریک روده ها، اسهال، نفخ و استفراغ. موارد دیگری هستند که می تواند در اثر مصرف بیش از حد مانیتول رخ دهند. همچنین، تجویز و مصرف مقدار زیادی مانیتول ممکن است سبب کاهش پتاسیم و سدیم خون، افزایش بار گردش خون و افزایش مایع خارج از سلولی شود.

در انتها …

می توان گفت که مانیتول به دلیل دارا بودن خواص متفاوت در صنایع بسیاری کاربرد دارد. با توجه به خصوصیات مثبت مانیتول، استفاده از آن در صنایع مختلف به عنوان یک جایگزین برای مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده منطقی است. امیدواریم که مقاله کوتاه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشد. شرکت پیام فناوران هزاره یکی از تامین کننده های بزرگ مانیتول در ایران است که پشتیبانی بسیار قدرتمندی دارد. اگر قصد خرید مانیتول به صورت عمده را دارید، همین الان با ما تماس بگیرید. تیم پشتیبانی ما در تمام مراحل خرید و پس از آن همراه شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *